“Kənddən gəlib xidmətçi işləyənlə mədəniyyət formalaşdıra bilmərik” (?)

Mövqe

  

Unutmamısınızsa,  yanvar ayında  izlədiyimiz “Danışaq?” verilişinin qonağı  aktyor Bəhram Bağırzadə  regionlardan Bakıya gələnləri şəhər həyatına uyğunlaşa bilməməkdə ittiham etmişdi: “Bakıya gələn insanlar urbanizasiya prosesini keçə bilmirlər. Görürsüz, onlar hətta restoranda çox ucadan danışırlar. Belə bir ifadə var, şəhər öz memarlığı ilə gözəldir, amma şəhər birinci növbədə orada yaşayan insanlarla gözəldir. Son 25 ildə şəhər çox dəyişib. Rayondan gələnlər şəhərə adaptasiya ola bilmirlər. Bu, bizim günahımızdır. Biz susuruq, onlara demirik ki, uşaqlar, restoranda belə danışmaq olmaz…”.

  Sonra  bu  münasibətlə  bağlı  böyük qalmaqal da yarandı.  Bəhram   Bağırzadə, fikrindən dönmədi və daha sönra  Üzeyir Haçıbəyovun abidəsi üzərinə ayaqqabı atan gənci   özünün də süjetə daxil edilməsi ilə  fikrini müdafiə etdi. Bu söhbət yeni deyil.  Mətbuatda, televiziyada  belə qərəzli  baxışlar tez-tez müşahidə olunur,  məişətdə eşitdiklərimiz  də bir ayrı.

 Bəhram Bağırzadənin  fikirləri cəmiyyətdə heç də birmənalı qarşılanmadı.   Aktyorun fikrini heç kim dəstəkləmədi. Çünki düşünmədən danışmışdı.

  Aparıcı Rövşanə Ağasəfqızı da  bu mövzuda verdiyi açıqlamada   müəyyən qədər ifrata da vardı. Aparıcı dedi ki, biz xidmətçi işləyənə   mədəniyyət formalaşdıra bilmərik.  Niyə , elə ola bilər ki, sizin dəyərləndirmək istəmədiyiniz   xidmətçi çox diplomlu, qalstuklu odun parçasına   öz mədəniyyəti ilə dərs verə bilər.  Bəxtiyar Vahabzadə  bir şeirində yazır:

Savadsızdır,

Adını da yaza bilmir

Mənim anam… xidmətçi

Ancaq mənə,

Say öyrədib,

Ay öyrədib,

İl öyrədib;

Ən vacibi:

Dil öyrədib

Mənim anam…

Bu dil ilə tanımışam

Həm sevinci,

Həm də qəmi…

Bu dil ilə yaratmışam

Hər şeirimi,

Hər nəğməmi.

Yox, mən heçəm,

Mən yalanam,

Kitab-kitab sözlərimin

Müəllifi – mənim anam!..

 İndi deyə bilərikmi təhsili, diplomu olmayan bu anaya  mədəniyyət formalaşdıra bimərik.

Müğənni-bəstəkar Murad Arif  isə  bu  rayonlu-şəhərli söhbətinə söyüş qoymaq lazımdır” sözləri ilə reaksiya verib”.  

Həmin müzakirələrdə  hörmətli aktyorumuz Şeyx Əbdülün  fikirləri  məsələyə tam cavab olmasa da, çox obyektiv idi:  “Əminəm ki, Bəhramın qətiyyən kəndçiləri aşağılamaq fikri olmayıb. Sadəcə olaraq ya hər şeyi olduğu kimi deməyə cəsarəti çatmayıb, ya da izah etmədən birbaşa nəticəni deyib. Kəndçilər necə dolanmalıdır? Otlaq sahəsin əlindən alırsansa və yaxud çox baha qiymətə ona icarəyə verirsənsə, əkin sahələri əsasən böyük sahibkarların əlindədirsə, meyvəsini, tərəvəzini, kartof-soğanını gətirib şəhərdə sata bilmirsə, qapısında isə qəpik-quruşa verirsə, necə yaşasın? Kəndçi niyə gətirib məhsulunu rahat satıb gedə bilmir? Onlara niyə şərait yaradılmır? Bayramdan-bayrama 2-3 yarmarka yaratmaqla deyil, bu məsələlər köklü şəkildə həll edilməlidir.

Həll edilmir, insanlar da ailələrini qoyub, Bakıya, yaxud Rusiyaya üz tuturlar, nəticədə də elə problem yaranır”.

Şeyx Əbdül vurğulayıb ki, Bəhram Bağırzadənin düzgün anlaşılmamasının səbəbi var:

“Bütün bunların səbəbləri haqda danışmaq lazımdır, “Sən kəndlisən, özünü apara bilmirsən” kimi fikirlər çaşdırıcıdır, zahiri əlamətlərdir, üzdə görünəndir. Kökündə nələr dayanır, onları həll etmək lazımdır. Nəfslərinə qul olan, Azərbaycanın sərvətini yeyən şəxslər anlamalıdır ki, onlar bu yolla öz xalqına, üstəlik onlara etimad göstərən Prezidentə xəyanət edirlər(https://sonxeber.pro/view/seyx-ebdul-behramin-cesareti-catmayib-desin-ki)”.

Xalq artistinin fikrincə , nə vaxt  ki,  rayonlarda bu problemlər həll ediləcək, nə vaxt ki, Bakıya dolanmaq üçün yox, mədəniyyət mərkəzi kimi, yüksək təhsil naminə, elm-sənət öyrənmək üçün gələcəklər, onda da Bəhram Bağırzadənin toxunduğu məsələlər olmayacaq  .

  Məsələyə bir qədər də mən öz  münasibətimi bildirəcəyəm.

Çox vaxt şəhərdə böyüyən gənclər açıq-saçıq  geyimlərində, açıq-saçıq hərəkətlərində bura şəhərdir deyə  heç bir qəbahət   görmürlər. Fikirləşirlər ki, bura   kənd  deyil ki, topuqdan  boğazacan əbaya  bürünəsən. Amma kənddən  gələnlər   şəhər mühitinə qədəm qoyanda ilk illərdə yeni mühitə  uyğunlaşa bilmirlər.  Onların danışığından tutmuş ən adi hərəkətlərinə qədər  hər şey   adaptasiya problmlərinin üstünə, məsələn,  geyim-keçimlərinə, davranışlarına  “kəndçilik” yarlığı qoyurlar.

Bir vaxt  kənddə   yeniyetmə qızın  öz  həmyaşıdı olan oğlanlarla  danışması, deyib gülməsi   onun el içində bədnam olması  demək idi, nəinki açıq-aşkar  görüşmək,  öpüşmək.  Amma şəhərlərdə  bu, heç də belə deyil.  Bir oğlanın sevdiyi  qızın arxasınca  qızın yaşadığı binanın blokunacan  gəlməsi  o qızın ailəsi üçün fəxarət yaradır ki,  sevdiyi var, hər gün  məktəbə, işə  özü aparıb  gətirir.

 Öpüşmək  üçün isə  məxsusi yerlər var. Onlayn mətbuatda belə yerlərin  hər birinin   koordinatlarını və real öpüşmə  vaxtlarını da paylaşırlar.

İndi baxın,    mətbu vasitələrdə kəndli-şəhərli söhbəti salırlar və guya kənddən gələnlərin  şəhər nizamını pozduqlarını  demək istəyirlər.  Guya baş verənlərə   rayondan gələnlər günahkardırlar.

Təbii ki,  başqa-başqa zamanlar və  mühit  olduğu üçün  fərqlilik  mütləq olacaqdır.  Ən ibtidai nəqliyyat və rabitə vasitələrindən   bu gün  hansı səviyyəyə gəlib  çıxmışıq. Bu cür  fərqlilik insanların  şəxsində də özünü büruzə verir.

Əsrlərin  arasında  rəqabət olduğu kimi,  nəsillər arasında  da rəqabət hər  zaman olmuş  və həmişə də olacaqdır. Hətta ziddiyyətlər də.  Doğru olanlar da elə bu ziddiyyətlərin konsensusunda  ortaya çıxır. Əsas məsələ budur ki, doğrunu  tapmağa  maraqlar olsun. Əsas budur ki,  biz müasirliyi  keçmişin  üzərindən adlayıb  keçməklə deyil, keçmişi rədd etməklə deyil, ona əsaslanmaqla   qəbul edək. Bizim  mövcud əxlaqi-mənəvi dəyərlərə Qərbin təsirlərinə laqeyd qala bilmərik.  Biz  Qərbin elm və texnoloji  nailiyyətlərinə  maraq göstərə bilərik.  Amma  mənəvi təkamül sferasına gələndə hədəfimiz müdriklərin qoyub getdikləri irs olmalıdır. Bİz Qərb əxlaqına deyil, öz dədə-babalarımızın irsə tapınmalıyıq.

 Bu öpüş,  gənclərin sərhəsdiz intim istəkləri rayondan gələnlərlə  yox, Qərb həyat tərzinin  mənəviyyatımıza təsiri ilə bağlıdır. Seriallar, internetin nizamlanması mümkün olmayan  intim süjetləri   mənəvi sferada gündən-günə artan aşınma  formalaşdırmaqdadır.

  Kənddən şəhərə  axın tarixən mövcud olmuşdur. Səbəb kəndlə müqayisədə  şəhərin  daha elmi və mədəni mərkəz olmasıdır. Böyük zavod və fabriklərin, tikintilərin şəhərlərdə olmasıdır.  Amma  kənddən şəhərə gələnlər  ədəbsiz olmayıblar, əksinə,  şəhərdə unudulmaqda olan bəzi ədəb-ərkanı  da,  şəhərə gətiriblər.  Bir şey də unudulmamalıdır ki, urbanizasiya deyəndə  təkcə kənddən şəhərə axın nəzərdə tutulmamalıdır.  Bu gün elə ölkələr var ki, həmin ölkələrdə  axın şəhərlərdən kəndlərədir.

   Kənddən gələn  gənclər haqqında   ədəbi əsərlərdə çoxlu nümunələr var.  “Abşeron” romanında  Tahir  Bakıya  gəlir. Tahir həmin gənclərin ümumiləşdirilmiş surətidir.   Nə idi  o vaxt kənddən şəhərə gələnlərin günahı?  Tahir küçədə  yanından keçən  tramvay ötəndən sonra qarşı tərəfdən də eyninömrəli tramvayın gəldiyini  görüb( Yeri gəlmişkən, heyf tramvaylı, trolleybuslu Bakımızdan)   heyrətlənir,  təəccüb edir ki, nə tez gedib qayıtdı. Tahir bilirdi ki, şəhərdə də kənddəki kimi  adamlar rayon mərkəzinə bir avtobusla gedib gəlirlər.  Bu qədər sadəlövh, müəyyən qədər də  müəyyən inkişaf nümunələrindən xəbərsiz olsalar da, tezliklə şəhərə adaptasiya oluna bilirdilər.  O dövrün Bakısı  bu şəhərə üz tutanları, amma  mətinləri, məqsədi aydın olanları yetişdirdi, püxtələşdirdi.  Balzakın əsərlərində də kənddən  şəhərə gələn gənclər olub. İsrayıl Mustafayevin mühazirələrini xatırlayıram. Onlar gəldikləri  şəhərdə Tahir kimi yetkinləşə bilmirdilər.Çünki mühit başqa mühit idi, əxlaq başqa  əxlaq idi.  İndi  gözəl Bakımıza  altdan-altdan burjua əxlaqını sirayət etdirdilər. Müəyyən  qıçıq doğuran hallar  kəndçiliklə bağlı deyil, Qərb həyatının   hələ bərkə-boşa düşməmiş gənclərdə yaratdığı illüziyalardan qaynaqlanır.

Bu vətənin hər bir  gənci  bizimdir: pisi də yaxşısı da.  Elə bilirsiniz  Bəhram Bağırzadənin  müşahidə etdiyi   kəndli gənclərin qəbahətləri, nöqsanları şəhərli gənclərdə olmayıb? Olub.  Bizim kənddə  göl var. Digər mənzərəli yerlər də var. Rusiyadan hərbçi ailələri, Bakıdan, Mingəçevirdən, Sumqayıtdan istirahətə gələnlər çox olurdu. Qonaqlar həmin vaxtlarda qadınlarının ətəkləri topuqdan aşağı geyinən   kənddə göldə alabəzək  bikini və mayolrla  çimərdilər, yay aylarında ryon məkəzindən piyada gölə belə geyimdə  gələrdilər. Şəhərdən  gələnlər   istər geyimlərini , istərsə də hərəkətlərini   kənd ədəb-ərkanının fövqünə qaldıranda,   buna şəhər  mədəniyyətinin  müasirliyinə  “ərkələnib” edirdilər.

Yaşıllıqda ocaq qalayar, süfrə açar, durub gedəndə də ekzotik iz qoyub gedərdilər.  Amma biz o vaxt fikirləşmədik ki,  şəhər əxlaqsızlıq, mədəniyyətsizlik doğurur. Kim həyatı necə başa düşür, elə də yaşayır. Təbii ki,  bu cür olmamalıdır.  Amma kim cəmiyyətə hansı əxlaqı, hansı davranış  normasını  sərgiləyirsə,   bu, o anlama gəlməməlidir ki, bütün şəhərlilər və yaxud butün kənddən gələnlər belədir. Belə məsələləri  hamıya aid etmək olmaz.  Sadəcə,   həssas məsələlərə baş vuranda  bir balaca diqqəti itiləmək lazımdır.Qaş düzəldən yerdə gözü  də zədələməməli. Bu xatırlatma mətbuata və özəl telekanallara aiddir, internet televiziyalarına  aiddir.  

  Özəl kanalların şou aparıcıları rahatca iş tapıblar. Qurulu-bəzəkli  studiyalarda,  özləri kimi  şou adamlarının zəngin evlərində və məclislərdə musiqi ilə, yüz  cürə naz-nemətdən dada-dada  bir də görür ayın axırıdır.

Bir dəfə parıcı Şəhla Vakkas   “5/5” verilişində   Zaur Kamaldan  soruşdu ki, sən toya neçəyə gedirsən? Zasur dansa da,  Şəhla xanım onu etiraf etdirə bildi və Zaur dedi ki, “…ayda bir dəfə olur,  4 minə gedirəm”.  Zaur sonra  demişdi ki, maaşım da yüksəkdir, aparıcıların içində ən çox maaş alan mənəm.

 Yusif Ağayev deyib ki,  20 ildir ki, ATV kanalında çalışıram. Qonorar və maaşdan da razıyam.

Firuzə Cəlilovanın fikirləri də  yazlmız üçün çox kara gəlir: “Maaşımı deyib gözə gəlmək istəmirəm. Bacarana can qurban. Toylara getmirəm və toy aparıcısı deyiləm. Gərək onlarla aylıq gəlir baxımından rəqabət aparım… Hər kəsin öz ruzisi var. Pul əl çirkidir, xərcləmək üçün qazanırıq. Əsas odur ki, əhvalımız yüksək olsun”.

   Ara-sıra şou nümayəndələri gündəlik xərclərindən, xarici ölkələrə səyahətlərindən, çox  bahalı  geyim, avtomobil və mənzillərindən söz  açırlar. Tolik  maşın bağışlayır, cəmiyyətə umac ovur, əriştə kəsir…

 Cəmiyyət bunları tanıyır. Ekranlarda ancaq bunlar  olur. Bir kitabxançını, arxiv mühafizini, təmizlik işçişini, xəstəxana sanitarı görmüsünüzmü?  Amma  bu insanlar ekranı zəbt edən həmin şou nümayəndələrindən  daha  çox haqqı var ki,  kütləvi informasiya  vasitələrində təqdir olunsunlar.   Əslində,  kütləyə , auditoriyaya müraciət etmək üçün  cavan-cavan aktyorlarl, aktrisaları, modelləri deyil,  belə şəxsləri dəvət etmək lazımdır.

Bəhram  bəy də, digər  şou  nümayəndələri də  cəmiyyətə sənət haqqında, musiqimizin,teatrlarımızın, kinomuzun vəziyyəti haqqında söz  desə, daha faydalı olar. Ümumi  dəyərləndirmələrdə, müzakirələrdə aktyor da, şoumen də, idmançı da, fəhlə də, süpürgəçi də fikir deyə bilər. 

Amma  İsfəndiyar kişi  (“Tütək səsi”) kimi kütləyə, elə, ulusa söz demək üçün İsfəndiyar kişi kimi də böyük həyat yolu, zəngin  təcrübə lazımdır.  Mətbuatımız və bəzi özəl kanallar reytinq naminə qalmaqal yaratmaqda maraqlıdır.  Kimsə bir  cilalanmamış fikir deyəndə, mətbuat, televiziya dərhal onu manşetə çıxarır ki,  hay-küy olsun,baxış sayı artsın. Reklam  sahibləri onların səhifələrinə  maraqlı olsunlar. 

Hesab edin ki, indi informasiyalar o qədər çoxdur ki və bu informasiyalar o qədər tez və  geniş hüdudlarda paylanır ki,  bunların müqabilində mənəvi aşınmalara  qarşı yazılan  məqalələlər, televiziya verilişləri bir çay qaşığı qədərdir.

  Kütləvi informasiya vasitələrinin  çoxsu da “tüfəngi atıb, keçib onlar tərəfə”. Heç onlardan bunu sorana kimi veriləcək cavab əvvəldən var: mənbə, link. Mənə görə  kütləvi informasiya vasitələri bu gün , sadəcə, məlumatlandırma  xidmətçisidir. Maarifçilik iyi gələn yazılar azdır,  onu da sovet dövründə  təhsil almış, püxtələşmiş qələm, söz sahibləri yazırlar.

İdeologiyamız haqqında  ciddi düşünmək lazımdır.

  Roald Dal adlı  bir  ingilis yazıçısı da, deyəsən  bu qənaətdə imiş: “Lütfən, yalvarıram, gedin televiziyanızı çölə atın və boşalan yerdə balaca bir kitabxana qurun.”

Bir cavab yazın

Sistemə daxil olmaq üçün məlumatlarınızı daxil edin və ya ikonlardan birinə tıklayın:

WordPress.com Loqosu

WordPress.com hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış /  Dəyişdir )

Twitter rəsmi

Twitter hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış /  Dəyişdir )

Facebook fotosu

Facebook hesabınızdan istifadə edərək şərh edirsinz. Çıxış /  Dəyişdir )

%s qoşulma